Basnäringen, lastbilen & jobb.

Jag har idag schaktat för en vota.

Vad är det för poäng med det, kan man undra. Varför behövs lantbruket för Sveriges ekonomi?

Och varför jobba 8-10 timmar om dagen 52 veckor om året. Det blir ju över 3000 timmar.

Ska vi inte tvinga ned arbetstiden till 6 timmar om dagen fira helg och ta långsemseter och friår?

Nej, säger jag.

När man arbetar mer i basnäringen så tar man inte andras arbete, man skapar jobb åt andra.

Det går inte dela på arbete, efter som mängden arbete inte är en konstant utan en oändlig storhet.

Tricket är – istället – att göra så mycket som möjligt av detta arbete lönsamt.

Det är arbetskraften som är begränsad, inte arbetet.

Votan då? Jo, den är kant på en betongplatta. Jag förbättrar infrastrukturen för att klara logisitken av biomassa till och från Skövdes kommande biogasanläggning.

Logistik som sköts med … lastbil.

Till den har idag levererats dränering med lastbil och en lastbilschaufför och jag har hjälp av en grävmaskinist. Jag har beställt armeringsnät, armeringsjärn, med mera, från Vinninga.  Virke plockas i Borgunda  för leverans imorgon – med lastbil.

Avdragsbanor, av svenskt patent, köpte jag idag på morgonen. De kommer med lastbil.

Sedan ska det gjutas 650 kvadratmeter betongplatta, av cement från Skövde och grus från närområdet, som levereras med lastbil.

Det kom 5 kubikmeter diesel, i morse, från Blikstorp – med lastbil och en lastbilschaufför.

I skogen jobar en skördargrupp. Det vill säga en skotare och en skördare, 4 förare (minst). Deras arbetsmaskiner kom med lastbil, på skogsbilvägar uppgrusade med hjälp av en annan lasbtil. Den skog de transporterar bort – med  lastbil – har ett råvaruvärde på några miljoner kronor.

Förädlingsvärdet – när det blivit sågade trävaror, fjärrvärme och papper – är tiotals miljoner kronor.

Då har det sysselsatt många familjeförsörjare i förädlingsledet, fler i grossistledet och ännu fler i detaljistledet och körts i flera led på:

Ja just det: Lastbil. Av en lastbilschaufför.

Ska vi nu göra lastbilstransporter olönsamma,införa kilometerskatter och dyrare drivmedel, flagga ut svenskt lantbruk och borde inte jag jobba 6 timmar om dagen, och helstägna hela sommaren åt att strosa runt och lukta på blommor?

Nej. Utan basnäringen, utan lastbilen och med vänsterkartellens indolenta – slappa – förhållningssätt till arbete så stannar Sverige, skattekistan sinar och basen för vår offentliga, skattefinansierade, välfärd krymper.

Sverige blir fattigare.

Därför står jag upp för lastbilen, basnäringen och rätten att arbeta precis så mycket man själv önskar.

Kommentarer:

Kommentera